Home » Uncategorized » Steeds meer gemakzucht

Steeds meer gemakzucht

Je ziet het steeds meer om je heen, apparaten en diensten die ons leven vergemakkelijken. Ik zou hierbij meteen kort door de bocht kunnen zeggen dat we te maken hebben met de megatrend digitalisering. Dit is natuurlijk wel zo, maar hebben we hier niet gewoon te maken met de behoefte aan tijdbesparing?

Tegenwoordig doen we heel veel online. Winkelen, spelletjes en zelfs vrienden onderhouden. We gaan steeds minder de deur uit, omdat het online veel makkelijker en sneller gaat. Zelf doe ik het ook. Via Facebook even contact zoeken en bijpraten, op bol.com even een cadeau kopen voor een verjaardag en via mijn iPhone speel ik online spelletjes. Ik heb het idee dat we door de digitalisering de behoefte hebben gekregen naar tijdbesparing. We hebben nu eenmaal de mogelijkheid, dus laten we die dan ook maar gewoon goed gebruiken.

Hierboven hang ik dan gemakzucht als megatrend. Gemakzucht gaat natuurlijk al heel veel jaren mee, misschien wel zolang de mensheid bestaat. [1] En omdat we nu steeds meer mogelijkheden hebben tot tijdbesparing, lijkt de gemakzucht bij mensen heel erg groot. Tijdbesparing lijkt een prioriteit geworden.

Natuurlijk zijn hier heel veel microtrends bij te vinden, zo noemde ik net al webshops, Facebook (en andere vriendensites) en zo komen er in de toekomst nog veel meer diensten en apparaten die het ons veel makkelijker kunnen maken. Misschien zijn de robots wel een volgend stadium.

Gemakzucht brengt ook een economisch effect met zich mee. Steeds meer winkels kunnen niet meer zonder hun webshop. Ook supermarkten bieden steeds vaker online boodschappen aan. De overheid heeft zich ook gemengd in de gemakzucht (en natuurlijk digitalisering). Zo hebben we nu een DigiD en kunnen we steeds vaker online belangrijke documenten opvragen en aanmaken, gebaseerd op onze identiteit. Ook hiervoor hoeven we de deur niet meer uit en kunnen we gewoon online afrekenen.

Het lijkt er dus op dat de digitalisering een andere megatrend een nieuw leven heeft ingeblazen. Gemakzucht is er altijd al wel geweest, maar beleefd nu een nieuw hoogtepunt en dit is ook nog maar het begin. Thuis vanuit een luie stoel dingen regelen, onderhouden en bestellen was nog nooit zo gemakkelijk. We lijken tegenwoordig gewoon steeds meer behoefte te hebben aan tijdbesparing.

Zelf heb ik dus het idee dat de digitalisering er los van heeft gestaan als megatrend, maar in de loop van de tijd de megatrend gemakzucht extra heeft opgewekt bij ons. Gemakzucht bestaat al heel lang, maar zit nu in een ‘opbloeifase’ door de digitalisering.

Maar toch blijft het een lastige vraag. Is gemakzucht nou een gevolg van de digitalisering? Of is de digitalisering een gevolg van ons gemakzucht? Of moeten we dit gewoon los van elkaar zien?

Joakim Smits

(2013, 8 februari) http://conceptentrends2.blogspot.nl/search/label/4.%20Trends

[1] http://howtomanage.academicservice.nl/site/topic/detail/Informatiegedrag.20070013.html?newsid=20070123

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: