Home » Uncategorized » Liever uniek dan dertien in een dozijn

Liever uniek dan dertien in een dozijn

Waarom zou je nog een kant en klaar product aanschaffen, als je ook de mogelijkheid hebt om je eigen wensen, behoeftes en stijl in een gepersonaliseerd product te verwerken? Zou je liever door een professioneel stylist worden voorzien van woonadvies of een dertien in een dozijn verkoper? Waarom zou je in een webshop nog door duizenden artikelen heen struinen opzoek naar de juiste, als dit aanbod ook op jouw wensen afgestemd kan worden? We willen als Nederlandse consumenten steeds vaker een unieke en op eigen wensen en behoeftes toegespitste behandeling of ervaring. Waar komt deze behoefte vandaan en waarin komt deze tot uiting? 


Wij als Nederlandse consumenten worden aantoonbaar steeds minder gevoelig voor massa communicatie, in tegenstelling met het effect wat deze wijze van communiceren vroeger had. De Nederlandse consument wil vaker gezien worden als individu en een persoonlijke benadering met betrekking tot producten, diensten en services wordt daarom als prettig ervaren. Het gevoel hebben om zelf bij te kunnen dragen aan wat er aangeboden wordt of het gevoel hebben dat een aanbod speciaal voor jouw is gemaakt is, is de manier om de hedendaagse consument te benaderen en te voorzien van een positieve ervaring. De afgelopen jaren was deze trend al te zien, maar deze behoefte heeft zijn hoogtepunt nog niet bereikt.


Massamarketing

 Massacommunicatie blijkt minder effectief dan in het verleden


Liever een individu dan onderdeel van collectief

De consumentenbehoefte om als uniek individu gezien en behandeld te worden, is te benoemen als mesotrend. Deze behoefte is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden en dat zie je terug in de manier waarop bedrijven hun diensten, services en productiemogelijkheden afstemmen op deze vraag. De individualisering binnen de Nederlandse samenleving (megatrend) ligt als megatrend ten grondslag aan deze behoefte. De Nederlandse consument wordt liever als individu gezien, in plaats van als onderdeel van een collectief. Vanuit dit gedachtegoed vloeit de eerder genoemde behoefte voort, dat ze ook op die manier behandeld en gezien willen worden.

Op microniveau komt deze trend op diverse manieren tot uiting. Zo zijn webwinkels steeds vaker bewust van het nut om consumenten op hun wenken te bedienen, doormiddel van een persoonlijk aanbod. Na aanleiding van eerder bezochte artikelen is het mogelijk vergelijkbare artikelen aan de bezoeker van de webshop te tonen en op deze wijze het winkelen voor de consument doeltreffender, wordt het eenvoudiger om keuzes te maken met betrekking tot een eventuele aankoop en wordt er ook sneller tot koop overgegaan.


Van consument tot mede producent

Er wordt ook steeds vaker de mogelijkheid geboden om een bestaand product naar de wensen, behoeftes en stijl van de consument te kunnen vormen. Een goed voorbeeld hiervan is Nike-ID. Dit is een online dienst, waarbij je bestaande (sport)schoenen doormiddel van kleurgebruik en tekst kunt personifiëren tot een persoonlijke en unieke schoen die niemand in je omgeving zal bezitten. Je kunt binnen bepaalde grenzen, een basisontwerp omtoveren tot product wat in beleving mede door toedoen van de consument tot stand is gekomen. Een ander voorbeeld hiervan is ‘Design your own life’ van IKEA. Je kunt online met gebruik van de meubelen van het bedrijf, een eigen persoonlijke woonsituatie creëren en deze delen met anderen.


ikea

‘Design your own life’ van IKEA


Kleding- en woonwinkels kiezen er ook vaker voor om klanten te laten adviseren doormiddel van stylisten. Zo krijg je als consument een professioneel advies op maat dat wordt bepaald aan de hand van jouw eigen wensen met betrekking tot de producten. Er wordt op deze manier een gevoel gecreëerd dat je als individu een speciaal op jouw afgestemde behandeling krijgt en dit vervult de eerder genoemde behoefte om persoonlijk behandeld te worden.


Einde nog niet in zicht

Op dit moment zit de behoefte om als uniek individu gezien en behandeld te worden nog in een groei. Dat is af te leiden aan de doorzettende individualisering van de Nederlandse maatschappij, maar dit komt ook tot uiting in de manier waarop bedrijven met consumenten communiceren en hun manier van bedrijfsvoering aanpassen om de consument zo goed mogelijk in deze behoefte te kunnen voorzien. Hoelang deze trend nog zal aanhouden is niet met zekerheid te zeggen, maar dat het einde nog niet in zicht is, staat vast.

Een persoonlijke behandeling die je het gevoel geeft als uniek gezien te worden, lijkt op het eerste gezicht een verbetering voor de consument. Maar de vraag is of dit ook daadwerkelijk meer is als een gevoel of dat er slechts dezelfde marketingdoelen achter deze handelingswijze worden nagestreefd, die ook achter de vroeger zo succesvolle massacommunicatie schuilden. Is het niet gewoon een nieuwe slimme manier van effectieve marketing die aangepast is op de huidige behoeftes in de samenleving? Staan de belangen van de consument in deze manier van handelen wel voorop?


Bronnen:

http://www.cbwmitex.nl/websites/cbwmitex/files/Retail2020/Individualisering.pdf

http://igitur-archive.library.uu.nl/student-theses/2012-1220-200655/anderssociaal.pdf

http://www.rnw.nl/nederlands/article/grenzeloos-nederlanderschap-ben-je-een-ik-een-wij

http://books.google.nl/books?id=JuHB1w_bx-IC&pg=PA157&lpg=PA157&dq=massacommunicatie+effectiviteit&source=bl&ots=TzQNzbNHQR&sig=ai0gDGctNSvwhyG8_w9Xcu0q9sY&hl=nl&sa=X&ei=3rEaUYW5CunD0QWoiYDQDA&ved=0CFoQ6AEwBQ#v=onepage&q=massacommunicatie%20effectiviteit&f=false

http://www.interculturelecommunicatie.com/download/media.html

http://interactievemarketing.wordpress.com/2008/11/14/marketing-in-nabije-toekomst-persoonlijke-benadering-consument-en-communities/

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:ccdg4LnEkewJ:www.nrw.nl/cms/streambin.aspx%3Frequestid%3D1FF81A59-DC42-4722-8C1F-B84EFFB940F2+nike+id+ikea+desing+your+own+life&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESjhS_1uDF9K_bofp_ZW8NZ76bIi0XYC09ZqzVvwOT9elgyVrSQ8hGMW4Owhj6YD2UjjTtdZrg5eweQ9MDzEz5RrJR27mx7oaYSqJju6lCnNwQJUZGkNP7_GFyd9E8En378YGrlZ&sig=AHIEtbTSNc3sdyO-VK2EdCnDy6aggrcQAA



Luuk Simonse
12-02-2012

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: