Home » Uncategorized » Biologische producten

Biologische producten

Biologische producten, in steeds meer supermarkten zijn ze te verkrijgen. Het aangeboden assortiment van supermarkten wordt ook steeds groter en men hoeft niet naar een speciaalzaak. Het is gezonder, beter voor het milieu en diervriendelijker. Gewoontes die veel mensen willen nastreven in deze tijd. Geen toegevoegde geur-, kleur- of smaakstoffen in producten, maar gezonde en natuurlijke producten is wat veel mensen willen. Wat een voordeel is van biologische producten is dat er geen kunstmatige stoffen gebruikt worden, wat een stuk beter is voor het milieu.

Biologisch eten is een trend omdat deze in het verleden is ontstaan, een aantal jaar terug. Het is te zien in het heden en dit gaat in de toekomst waarschijnlijk door. De consumptie neemt tot nu toe jaarlijks toe, dus de kans dat dit nog meer wordt in de toekomst is groot. Biologisch eten is geen mode, hype of rage omdat er geen sprake is van kenmerken daarvan. Geen tijdelijke schaarste, niet iets nieuws van het bestaande of een op hol geslagen mensenmassa. Het zijn producten die de consument aanschaft naar aanleiding van een behoefte.

In de piramide van trends is biologisch eten een microtrend. Omdat het op producten niveau is en het gevolg is van een mesotrend. De mesotrend is de behoefte om verantwoord te willen leven, want men wilt een bijdrage leveren aan een beter milieu en wilt gezonder eten. De megatrend in deze piramide is duurzaamheid.

Ik denk dat deze trend nog enorm gaat groeien en dat het aan het begin van zijn levenscyclus staat. Maar hoe groot zal deze trend worden, zal het gemiddelde huishouden biologisch gaan eten of zal het uiteindelijk weer afzakken?

Bronnen

http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/53941-biologische-producten-een-nieuwe-trend.html
http://www.foodholland.nl/dossiers/biofood/home.html

Viviënne Pickkers
8 februari

3 reacties

  1. Ik vraag me heel erg af of er ooit ‘genoeg’ biologisch voedsel beschikbaar komt voor iedereen. Natuurlijk, iedereen weet dat het ‘beter’ is om de plofkip te laten liggen en voor de scharrelkip te gaan – maar wat nou als iédereen dat ineens zou doen? De vraag schiet daarmee ineens zo erg omhoog, is er dan nog genoeg plek over voor deze kippen om te scharrelen?

    Ik denk dat mensen steeds bewustere keuzes maken, sneller iets ‘fouts’ laten staan en meer met hun omgeving begaan raken. Helemaal biologisch gaat het denk ik nooit worden – maar bewuster zeker wel.

  2. Kelly Ariesen schreef:

    Ook ik denk dat de mens bewuster wil gaan leven. Toch verwacht ik niet dat we massaal aan het biologisch voedsel gaan. Ik ga door op het voorbeeld van Mike, de plofkip en de scharrelkip.

    Dat komt ten eerste door de prijs, die voor de plofkip relatief lager is dan de scharrelkip (biologisch eten is over het algemeen duurder). Tegenwoordig wordt er veel naar de prijs gekeken en het is geen schande als je gewoon “kip” koopt. Daarnaast is er voor veel mensen geen verschil in niet-biologisch voedsel en biologisch voedsel. Kip is bijvoorbeeld gewoon kip, het smaakt hetzelfde.

    Ik ben zelf voor biologisch eten maar ik denk zelf dat de gemiddelde mens pas de plofkip laat liggen wanneer er bewezen wordt dat de biologische kip ook daadwerkelijk gezonder is voor de mens zelf.

  3. pjjdebruin schreef:

    In je artikel schrijf je over dat biologisch eten gezonder is voor het milieu. In een artikel dat ik tegenkwam op de website http://www.vmt.nl/%E2%80%9Cbiologisch-voedsel-niet-goed-voor-milieu%E2%80%9D.192201.lynkx
    Staat juist dat biologisch eten weer slecht is voor het milieu. Ik citeer: ”Dit komt omdat er voor het biologisch ”boeren” Dat betekent meer grond en grondstoffen per eenheid melk, vlees of eieren. En ook meer uitstoot aan broeikasgassen.”

    Ik denk dat deze meneer wel gelijk heeft. Toch weet ik niet of dit ook opgaat voor bijvoorbeeld iemand die groente teelt. In het artikel gaat men voornamelijk in op het dierenwelzijn maar biologisch eten heeft natuurlijk niet alleen betrekking op dieren maar ook op groenten en andere gewassen.

Geef een reactie

