Home » Uncategorized » Anti-vergrijzing, ik ben nog niet oud!

Anti-vergrijzing, ik ben nog niet oud!

Je ziet ze overal, verzorgingsproducten waardoor rimpels verminderen. Het programma “hotter than my daughter” laat een duidelijk voorbeeld zien van anti-vergrijzing, mensen die het ouder worden het liefste zo lang mogelijk uitstellen.

Al jaren zijn mensen opzoek naar middelen om het verouderingsproces uit te stellen. Zo begon de Egyptische Farao Cleopatra met elke dag een bad te nemen in verse ezelinnenmelk. Deze melk moest er voor zorgen dat haar huid jong en soepel bleef. Na de tweede wereldoorlog werden de secundaire behoefte, er jong uit blijven zien, steeds belangrijker. Met de komst van de plastische chirurgie werd het steeds makkelijker om er jong uit te blijven zien. Een botoxje hier, een oogcorrectie daar.

Tegenwoordig worden we overspoeld met verschillende middelen om jong te blijven. Wel zijn we steeds meer bewust van het feit dat plastische chirurgie en verzorgingsproducten niet de oplossing zijn van het jong blijven. Marijke Helwegen is hier het perfecte voorbeeld voor. Willen we op deze manier jong blijven? Zijn we nog wel mens of neigen we straks meer naar een pop? De film “verliefd op Ibiza” laat ons ook over het jong blijven nadenken, waarom spelen we alsof we tien jaar jonger zijn?
marijke helwegen

Naast het uiterlijk wordt het innerlijk jong blijven steeds belangrijker. Er zijn cursussen zoals “oud worden en jong blijven” waardoor je geestelijk getraind wordt om jong te blijven denken. “Je bent nooit te oud om te leren.” Vul in google in “jong blijven” en er verschijnen mega veel tips om geestelijk jong te blijven. Er zijn zelfs hele boeken over geschreven.

De megatrend “anti-vergrijzing” of terwijl “jong willen blijven” is een trend die de afgelopen tijd heel belangrijk was in onze samenleving. Ik verwacht dat deze trend in de toekomst nog altijd zal spelen alleen in mindere mate. De crèmes zullen nog altijd als warme broodjes over de toonbank gaan maar de plastische chirurgie zoals botox maakt de mens te nep. Zelf verwacht ik dat het geestelijk jong willen blijven een steeds belangrijkere rol krijgt.

Met de plastische chirurgie en verzorgingsproducten als microtrend, de behoefte jong willen blijven als mesotrend is anti-vergrijzing de overkoepelende factor en is dit dus een megatrend.

Ik denk dat deze trend vooral is ontstaan door marketing/reclame, waar nooit een rimpeltje of een teken van ouderdom is terug te vinden, de marketing die het “ideaalbeeld” verbeeld. Waar de crèmepjes altijd gepromoot worden. Denken jullie dat deze trend ook ontstaan zal zijn zonder het bestaan van marketing/reclame?

Kelly Ariesen (geplaatst op 12 februari 2013)

Bronnen
Boeken:

Brand-ID

Internet sites:
http://fictie.plazilla.com/de-beste-antirimpel-creme-de-goedkoopste-anti-rimpel-crme

http://www.pathe.nl/film/17406/verliefd-op-ibiza

http://brandscoaching.nl/oud-worden-en-jong-blijven

http://www.google.nl/search?q=jong+blijven&oq=jong+blijven&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Advertenties

1 reactie

  1. laurak1993 schreef:

    Zoals je zelf al schrijft zijn mensen al eeuwen opzoek naar producten om jong te blijven. Cleopatra die die in bad gaat met melk om haar huid jong en soepel te houden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de fontein der eeuwige jeugd. Er gaan al eeuwen lang verhalen de ronde over een mogelijke fontein. Als je daarvan drinkt krijg je weer een jeugdige uitstraling. Iedereen wil daar wel van drinken! Daaruit kun je dus opmaken dat het niet alleen aan de media ligt dat mensen graag jonger willen uitzien en gedragen dan ze in werkelijkheid zijn. Ik denk dat het gewoon in de mens zit dat we graag allemaal jong willen blijven.

    Natuurlijk heeft de media deze trend wel versterkt. We zien overal reclame over crèmes waarin de actrice van het spotje geen één rimpel telt terwijl ze al oma zou zijn. Wij willen er zo ook uit zien als je al klein kinderen hebt! De media toont een beeld die mensen als ideaal gaan zien. Door de plastische chirurgie en vele andere mogelijkheden om mooi te blijven wordt het ook een stuk makkelijk om jong te blijven, wat ook gelijk de reden is dat veel meer mensen met deze trend meedoen. Ook omdat de media er veel aandacht aan besteed zijn er veel meer manieren om innerlijk jong te blijven. Vroeger had je die cursussen allemaal niet.

    De media is naar mijn mening niet de hoofd reden van deze trend, maar speelt zeker een grootte rol!

    Laura Kalberg
    1594176

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: