Home » Uncategorized » Pin it!

Pin it!

Vandaag de dag kun je via het internet alles delen met de wereld. Op welk evenement je bent geweest en hoe het was vertellen we op Twitter. Vervolgens bewerken we de foto’s via Instagram, delen we foto’s van het evenement via Facebook en Pinterest en voegen we nieuwe contacten toe op LinkedIn. De trend op het gebied van social media is Pinterest.

Pinterest is een social media platform waar je interesses met kunnen delen in de vorm van afbeeldingen. Via een digitaal prikbord kun je laten zien welk grafisch design je inspireert, wat je kledingstijl is, wat voor eten je lekker vindt en ga zo maar door. Pinterest is daardoor een ideaal platform om de nieuwste microtrends te spotten.

Pinterest is het snelst groeiende social media platform ooit. Vanwege deze snelle groei werd er in het begin gesproken over een hype, maar we kunnen ondertussen wel stellen dat we te maken hebben met een minitrend die zich nog in de opkomende fase bevindt. In maart 2010 Pinterest het gelanceerd door Ben Silbermann. Negen maanden later had het platform al meer dan 10 miljoen gebruikers. [1] Pinterest wordt niet alleen door consumenten omarmt, ook bedrijven zien de kansen van Pinterest in. Bedrijven kunnen inspelen op deze trend door Pinterest te integreren in hun online (inbound) marketing strategie.

De mesotrend is het continu willen delen van informatie met de buitenwereld via social media. Social media is vandaag de dag niet meer weg te denken. De diverse microtrends komen en gaan – denk aan Hyves. Hoe lang Pinterest een trend blijft en welke invloed het heeft kunnen we niet zeggen. Wat wel duidelijk is, is dat een groot deel van het sociale contact is verschoven van face to face naar online, naar social media platforms.

De megatrends zijn digitalisering en socialisering. De combinatie hiervan heeft geleid tot social media en Pinterest. Mensen hebben de behoefte om altijd en overal informatie met elkaar te kunnen delen.

De tegentrend van de social media trend is Social Media Stress (SMS). Uit onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij (mei 2012) heeft de social media trend verschillende gevolgen op jongeren tussen de 13 en 18 jaar. [2] Denk hierbij aan afhankelijkheid van smartphones en grote angst om iets te missen. Of Pinterest ook invloed heeft op deze tegentrends is niet bekend. De gemiddelde leeftijd van de gebruikers van Pinterest ligt namelijk hoger, tussen de 25 en 54 jaar.

Pinterest is een minitrend die veel te bieden heeft, niet alleen voor privé gebruik maar zeker ook zakelijk. Vandaar de vraag: moeten organisaties Pinterest in gaan zetten bij de online marketing strategie? Laten organisaties kansen liggen door geen gebruik te maken van deze trend, of is het inzetten van Pinterest weggegooid geld?

Feyona van Middelaar
1583303
11 februari 2013

Bronnen
[1] http://worldwideweb.plazilla.com/wat-is-pinterest-de-social-media-sensatie-het-digitale-prikbord
[2] http://www.communicatieonline.nl/nieuws/bericht/nationale-academie-voor-media-maatschappij-organiseert-ikbenoffline-dag/

Advertenties

3 reacties

  1. Joakim Smits schreef:

    Mij stagebedrijf gebruikte Pinterest vooral zakelijk, maar dan niet voor Marketing. Het werd gebruikt voor inspiratie voor eigen opdrachten. Ze maakte hun eigen borden aan, waar ze bijzondere brochures, posters en andere uitingen op repinnen. Op die manier kwamen ze tot meer ideeën voor eigen projecten en hoefde ze niet meer talloze sites af te zoeken.

    Bij Pinterest heb je dus een berg aan inspiratie bij elkaar, die veel meer bedrijven en branches kunnen gebruiken. En als ze eenmaal zelf werk hebben, kunnen ze dat ook zeker via Pinterest naar buiten brengen. Er zal echter wel geld ingestoken moeten worden om dit kenbaar te maken naar klanten en dan is het nog maar de vraag of een bedrijf daar dan wat aan heeft.

    Ik denk dat het alleen zin heeft als hun doelgroep zich veel op Pinterest begeeft. Het wordt dus pas interessant als ze veel bereik hebben door dingen ‘te pinnen’.

  2. Nathan Roos schreef:

    Waar veel mensen zijn, is reclame. Kijk op het voetbalveld, zie in kranten, luister op Spotify en zie op sociale media. Dus ja, op Pinterest zie je ook reclame voorbij komen al zijn die volgens mij onder te verdelen in 3 categorieën.

    De eerste is het simpelste: het bedrijf maakt iets waardigs genoeg om te pinnen en dat doen gebruikers dan ook massaal. Dat zie je vooral bij guerilla marketing: bezoekers van een website vinden dat grappig en pinnen dat graag op hun borden. Zo maken zij dus reclame voor een bedrijf. Lijkt me voor een bedrijf goed om te stimuleren.

    Nummer twee is dat je tegenwoordig reclame stiekem op Pinterest ziet, in de vorm van een “buy” knop (zorgt ervoor dat je gelijk wordt door gelinkt naar een verkoop site) of een “sponsored link” (bedrijf koopt een ruimte op Pinterest op). Simpel, maar effectief.

    De laatste is vooral interessant: reclame geïntegreerd in Pinterest. Dit zien we niet zo veel, maar er zijn bedrijven die dit met veel succes doen.

    Pinterest is nog relatief jong. Waarschijnlijk komt er veel meer reclame bij. Dus voor bedrijven zou ik zeggen: maak producten die waardig genoeg zijn om te “pinnen”. En help gebruikers vooral een handje: ga zelf op Pinterest zitten en pin zelf je producten. Zo kunnen gebruikers makkelijk “repinnen” en verspreid het product zich in no time.

    Nathan Roos
    1516462
    dinsdag 19 februari 2013

  3. ruudvdveer schreef:

    Pinterest schijnt 2,5 miljard dollar waard te zijn. Dit had ik echt niet verwacht! Nu zo’n paar weken geleden ben ik pas voor het eerst in aanraking met Pinterest gekomen. Ik moet zeggen dat ik de “drive” nog niet helemaal gevonden heb, en dit geldt denk ik ook voor bedrijven. Investeren in pinterest is het zelfde als investeren in Facebook en Twitter: Als je het niet op een juiste manier toepast, doe het dan niet! Bedrijven gaan tegenwoordig op social media, om maar op social media te gaan. Het moet wel van toegevoegde waarde zijn. Zo ook het gebruik van Pinterest. Op dit moment zie ik dat nog niet zo in voor bedrijven.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: