Home » Uncategorized » Nederlandse gemeenten op Twitter, overbodig of noodzaak?

Nederlandse gemeenten op Twitter, overbodig of noodzaak?

Nederlandse gemeenten zijn zich steeds meer bewust geworden van hun taak om hun inwoners te informeren door middel van nieuwe media. Zo heeft iedere gemeente al jaren een eigen website met informatie die ze de burgers willen aanreiken. De afgelopen jaren hebben diverse gemeentes ook de overstap gemaakt naar social media als Facebook, Youtube en Twitter. De vraag is echter of dit een poging is met de tijd mee te gaan en niet achter te willen lopen, zonder deze media of dat het daadwerkelijk iets toevoegt aan de informatievoorziening en deze media ook op de juiste wijze worden ingezet.

 

 Explosieve stijging

De afgelopen jaren is het gebruik van social media door Nederlandse gemeenten explosief toegenomen, zo ook de activiteit op Twitter. Waar bijvoorbeeld in 2011 nog slechts 20% van de gemeenten gebruik maakte van het medium, is dit vorig jaar sterk gestegen tot een percentage van 93%. De gemeentes besteden gemiddeld 10 uur per week aan het gebruik van social media, waar Facebook, na Twitter het meest populaire medium blijkt te zijn. Je kan hier spreken van een micro trend, aangezien deze ontwikkeling op productniveau plaatsvindt en het enkele jaren in beslag zal nemen voordat deze trend zijn piek zal bereiken.

gebruik-social-media-gemeenten1

 

Behoefte aan digitaal beschikbare informatie en connectiviteit

Digitalisering (Megatrend) ligt ten grondslag aan de trend waarbij Nederlandse gemeenten zich steeds meer op social media begeven. In het huidige digitale tijdperk is het ook van belang om als gemeente de informatiestroom en communicatie met haar burger te verbreden naar nieuwe media als het internet. Zo zijn de gemeenten constant bezig hun identiteit en de toegankelijkheid naar informatie op het web te vernieuwen en verbeteren.

Connectiviteit en de toenemende behoefte hieraan (Mesotrend) hebben een zeer bepalende invloed binnen deze ontwikkeling. Er is sinds de opkomst van de (mobiele) telefonie en het internet een toenemende verwachting en behoefte om overal en altijd bereikbaar te zijn en in contact te kunnen komen met anderen. Deze behoefte kan je als gemeente ook vervullen door via social media kanalen bereikbaar te zijn voor burgers. Een nieuwsfeit, een verandering in beleid of een aankondiging van een evenement kan op deze wijze op een andere manier de burgers bereiken, dan dit via de reguliere gemeentewebsite gebeurd.

 

Persoonlijk karakter

De omgeving waarin een burger via Twitter informatie consumeert, is een omgeving waar men ook contact heeft met vrienden, familie of het nieuws met betrekking tot hun interesses tot zich neemt. Dit maakt het contact persoonlijker en directer dan via de reguliere website of informatienummer, waarbij men enkel contact zoekt als daar behoefte aan of noodzaak toe is.

Het persoonlijke karakter van deze wijze van communicatie wordt voor een groot gedeelte bepaald door de wijze waarop de gemeente zich op social media gedraagt. Zo is Twitter voor diverse gemeenten slechts een manier om eenzijdig boodschappen naar hun volgers te zenden. Twitter is bij uitstek een medium om een conversatie aan te gaan, door reacties te geven op vragen, opmerkingen en tips. Alwaar men deze mogelijkheid niet inzet, blijven vragen onbeantwoord en wekt men de indruk dat er geen aandacht wordt geschonken. Dit creëert (vaak onbedoeld) onpersoonlijke ervaringen en zorgt voor een averechts effect op burgers die de indruk hebben via dit medium in contact te kunnen komen met hun gemeente. Twitter wordt zo meer een doorgeefluik van het nieuws op de website, in plaats van dat het de medium specifieke mogelijkheden van de communicatie met burgers optimaal gebruikt. Het zou namelijk bij uitstek een geschikt medium kunnen zijn om in de vorm van ‘webcare’, persoonlijk contact te onderhouden met burgers, helpen mogelijke problemen op te lossen en/of wensen te vervullen.

 Onderzoeksresultaten 2012

 

Ontwikkelingen in de toekomst

Het gebruik van Twitter door Nederlandse gemeenten staat op dit moment nog in de kinderschoenen. Ondanks dat steeds meer gemeenten gebruik maken van het medium, is er vaak gebrek aan kennis, financiële middelen in de vorm van arbeidskracht en een duidelijke strategie hoe ze met hun burgers willen communiceren via Twitter. Ik verwacht dat in de komende jaren deze trend zich nog verder door zal zetten qua aantal gemeenten dat Twitter inzet, maar met name met betrekking tot de optimalisatie van het gebruik.

 

Overbodige kostenpost

Nu vraag ik me af of het eigenlijk wel noodzakelijk is om dit medium zo optimaal mogelijk te gebruiken als gemeente. Het kost immers aanzienlijk meer geld om naast personeel wat de telefonische en e-mail communicatie op zich neemt, de mensen die de eenzijdige nieuwsfeeds op social media verzorgen, ook nog budget beschikbaar te stellen voor het ontwikkelen van een optimale online communicatiestrategie (op het gebied van social media) en voor personeel dat zich full-time bezighoudt met het onderhouden van persoonlijk contact op social media als Twitter. Is het niet een overbodige toevoeging aan de huidige communicatie kanalen die de gemeente biedt? Zou dit geld niet beter besteed kunnen worden aan wensen van inwoners die meer prioriteit hebben, aangezien de economische middelen van gemeentes in veel gevallen al minimaal zijn?

 

Bronnen:

http://www.socialmediameetlat.nl/

http://www.socialmediameetlat.nl/pdf/sociaalkapitaal.pdf

http://www.gemeentebuzz.nl/gemeenteranglijst.aspx

http://www.frankwatching.com/archive/2012/10/31/gemeente-kunt-u-mij-helpen-dienstverlening-via-twitter/#more-203463

http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/opinie/ingezonden/de-overheid-mist-de-virtuele-boot.151396.lynkx

http://www.hetstreekblad.nl/gemeentenieuws/20496/gemeenten-twitteren-wel-maar-zijn-niet-geinteresseerd-in-de-buitenwereld/



Luuk Simonse
11-02-2012

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: