Home » Uncategorized » Je eigen gefilterde wereldje

Je eigen gefilterde wereldje

Tegenwoordig komen mensen meer als individu te staan i.p.v. als groep in de samenleving. Deze individualisering speelt al sinds de jaren 60. Door een aantal factoren is de welvaart in deze tijd toegenomen. [1] Hierdoor werden bepaalde groepen steeds onafhankelijker van elkaar.  Er wordt beweerd dat de afnemende groepscontrole ertoe leidt dat individuen zich beter kunnen uiten.
Nog steeds is de individualisering van kracht. Iedereen heeft behoefte aan een eigen uitstraling, specifieke wensen en manieren om erkenning te krijgen voor wie je bent. [2]

Het proces van een individu die zich ontwikkeld tot een persoonlijkheid begint bij het uiten van zichzelf. Een eigen uitstraling is hierbij heel belangrijk. Aan iemands kleding en uiterlijk is al heel snel te zien hoe iemand in z’n schoenen staat en hoe die gene zich uit. Onderscheid is hierbij heel belangerijk.
Om deze erkenning te krijgen voor wie je bent wilt men op maat gegenereerde informatie krijgen. We willen dat onze telefoon ons naam weet, we willen dat onze zoekmachines weten waar we wonen en we willen dat een online-winkel aan onze koopgeschiedenis kunnen zien wat we vandaag willen hebben.
Deze personalisatie zorgt ervoor dat iedereen in zijn eigen gefilterde wereldje kan wonen. Het enige probleem is dat er ook heel veel andere wereldjes bestaan. Hoe moet je nou onderscheid maken tussen jouw wereldje en dat van de anderen?

Veel bedrijven willen je een handje helpen met het vormgeven van je eigen wereldje, zowel online als offline. Facebook ziet bijvoorbeeld dat jij meer op linkjes van Pietje klinkt dan op de linkjes van Klaasje. Hierdoor verdwijnt Klaasje langzaam uit het oog en komt Pietje steeds meer naar voren. Ook Google heeft talloze filters die jou helpen met je gewenste zoekresultaat. Ook offline is er maatwerk mogelijk die jou persoonlijkheid kunnen vormgeven. Customization, het zelf ontwerpen van je kleding, schoenen en accessoires. Een voorbeeld hiervan is Nike. Zij hebben Nike ID ontwikkeld waarbij de klant zelf zijn schoenen kan ontwerpen. Je kan alleen de kleuren, het materiaal van bepaalde onderdelen en de zool kon aanpassen maar dit is voldoende om het je eigen te noemen. Ook K-swiss, Puma, Converse en een aantal  andere merken zijn met deze trend meegegaan en hebben allemaal een optie waarbij jij je eigen schoenen kan ontwerpen.

Ook G-star RAW is meegegaan met het custumization-trend. De ‘RAW Tailored Atelier’ is een reizende atelier waar je terecht kon voor een gepersonaliseerde  G-star broek. Hier werd ter plekke je broek met de hand in elkaar gezet. Je kon je eigen knopen kiezen, materiaal, label, kortom een ‘one of a kind’ denimbroek. De atelier werd als eerst geïntroduceerd in Amsterdam en reist nu de hele wereld rond. De vaste ateliers alleen nog maar te vinden in Hong Kong, Osaka, Amerika en Sydney. [3] [4]

Analyse

Customization
In dit geval is customization de microtrend. Een aantal jaar geleden is het begonnen met de optie voor het ontwerpen van je schoenen. Vandaag de dag zijn er nog steeds veel mensen die zijn of haar eigen schoenen laten customizen. Helaas zijn dit er niet meer zoveel als een paar jaar geleden. Wel zijn er nog steeds heel veel mensen die thuis de naaimachine pakken en iets extra’s naaien op hun H&M shirt. Deze trend is voorbij de helft (vlak bij het eind) van zijn levenscyclus. Toch denk ik dat het een tijdje duurt voordat deze trend echt uitgestorven is. Er zijn nog steeds mensen die opzoek zijn naar deze vorm van uiting.

Personalisatie
Deze trend ligt boven het customizen en is al wat langer aan de gang. Door de individualisering heeft men steeds meer behoefte aan een eigen personaliteit. Deze mesotrend heeft een grote invloed op de maatschappij. Politieke partijen spelen hierop in, online websites maken gebruik van deze behoeftes en zelfs winkels proberen alles persoonlijker aan te pakken. Ook deze trend in halverwege zijn levenscyclus en zal zich ook zeker verder uitbreiden.

Individualisering
De toename is de welvaart samen met de democratiseringsbeweging heeft er in de jaren 60 toe geleid dat bepaalde groepen binnen de samenleving steeds onafhankelijker van elkaar werden. Hier begon de individualisering. Nog steeds is de individualisering bezig. Deze trend is nog lang niet aan het eind van zijn levenscyclus. In de toekomst zal men zich steeds beter kunnen identificeren als individu en geaccepteerd worden als individu. Denk aan bijvoorbeeld homoseksuelen die nu onderdrukt worden in bepaalde landen. Er wordt gevochten voor dat men als individu kan zeggen ‘ik ben homoseksueel’.
Individualisering ligt weer boven personalisatie, de megatrend.

Een tegen trend hiervan is dat men toch graag eigenschappen van anderen overnemen. Socialisering. Het is een veilig gevoel om toch deel uit te maken van een groep.

Ben jij meer van het individualiseren of socialiseren, en waarom?

Bronnen:
[1] http://nl.wikipedia.org/wiki/Individualisering

[2] http://futurevision2020.wordpress.com/2012/05/14/megatrend-individualisering/
[3] http://www.complex.com/style/2012/06/customize-your-jeans-at-g-star-raw-tailored-atelier
[4] http://www.jeansonline.nl/magazine/A210/G-Star-Raw.html

Door: Hawyin Huynh / Studentnr. 1581383 / Concept Design

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: