Home » Uncategorized » Het verdwijnen van de sigaret. Sterft hier een hype of een trend?

Het verdwijnen van de sigaret. Sterft hier een hype of een trend?

Ik herinner mij een foto van een verjaardag van mijn neefjes. Kinderen waarschijnlijk in de tuin ouders in de woonkamer. Op tafel staan ze. 4 soorten; met filter, zonder filter, in light en zwaar. Voor de liefhebber kleine sigaren die uit het doosje in de kast komen. Hoe komt het dat iets wat zo ingeburgerd was nu een taboe aan het worden is? Wat waren de belangrijke aanleidingen wat heeft geleid tot het verdwijnen van de sigaret van bijvoorbeeld de verjaardag van mijn neefjes?

Eén van de belangrijkste argumenten om te stoppen met roken is gek genoeg niet het geld1. En dat terwijl de sigaret in de afgelopen vijf jaar 40%2 meer is gaan kosten.  Toch is opvallend dat de sinds het begin van de economische crisis in 20073 het aantal mensen wat jaarlijks stopt met roken is toegenomen4. Dit is vooral duidelijk te zien omdat er in 2006 juist meer mensen gingen roken dan de jaren voorheen. Dit kan ook te maken hebben met het nieuwe horeca beleid. Sinds begin 21ste eeuw is het verboden op de werkplek te roken. Sinds 20085 is het verboden om in horeca gelegenheden te roken. Deze wettelijke ontmoediging heeft dus wel zichtbaar effect.

Maar wat ligt er nou werkelijk ten grondslag aan deze microtrend, het verdwijnen van de sigaret. Naar mijn opinie liggen hier drie reden aan ten grondslag. Het grotere bewustwording van gezondheid, de toenemende kosten van roken in combinatie met de economische crisis en het maatschappelijke standpunt wat is veranderd door de invoering van verschillende wetten. Daarom kun je ook wel concluderen dat het verdwijnen van de sigaret ergens op de grens van hype en microtrend ligt.

Laten we deze redenen verder verdiepen om te ontdekken hoeveel ze hebben bijgedragen aan het verdwijnen van het sigaret.

Bewustwording van gezondheid

Iets wat duidelijke zijn roots heeft in het hoogconjunctuur is het bewustwording van gezondheid.

Shakes, meer sporten en ontgiftende pleisters is in de afgelopen 10 jaar grote business geworden.

Toch is het lastig om deze ontwikkeling een trend te noemen. Dit komt mede omdat het nog niet heel lang aan de orde is. Is daarom momenteel deels een hype maar omdat het zo nauw ligt tegen de gezondheidzorg heeft deze ontwikkeling absoluut een maatschappelijk belang

Economische Crisis
Sinds het begin van de economische crisis in 2007 is de economie sterk verzwakt. Behalve dat onze welvaart is afgenomen is ook de bewustwording van onze uitgaven groter geworden. We besparen steeds meer op verschillende zaken. Niet alleen op luxes maar ook op standaard levensbehoeftes. Omdat de economische crisis ons weer eens aantoont dat de toekomst onzeker is wordt er door veel mensen een knip gehouden op de portemonnee. Er wordt dus economisch gezien niet alleen minder besteed maar er wordt ook beter nagedacht over uitgaven.

Maatschappelijke standpunt wat is veranderd door de invoering van verschillende wetten.
Met het verbod van roken op de werkvloer en in de kroeg is de sigaret verdwenen uit het straatbeeld. Als gevolg staat dat de sigaret minder voor lief wordt genomen. Dit is ook duidelijk te zien op verschillende stations waar rokers tegenwoordig zich om een paal binnen een gele lijn moeten begeven. Het is dus niet meer vanzelfsprekend dat je vrij bent om te roken. Elke keer dat je besluit om een sigaret op te steken moet je nadenken of het op de locatie wel mag. Je rook daardoor veel bewuster.

Toch is het lastig vast te stellen waardoor de sigaret nou verdwijnt. Waarschijnlijk is het een gevolg van deze 3 trends. Toch vermoed ik dat er nog een megatrend boven ligt. We worden steeds bewuster van welke factoren er spelen bij onze handelingen.

Maar waar die bewustwording vandaan komt?

1 http://www.rokershoest.nl/Stoppen/Stoppen-met-Roken.html
2 http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/prijzen/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3667-wm.htm
3 http://nl.wikipedia.org/wiki/Kredietcrisis
4 http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-2458-wm.htm
5 http://nl.wikipedia.org/wiki/Roken_%28tabak%29

 

Rutger Wink
1585514

Advertenties

2 reacties

  1. Jorinde Boon schreef:

    ROKEN IS ZÒÒÒ OKSELHAAR BIJ VROUWEN

    Je schrijft dat de sigaret onder andere door bewustwording gaat verdwijnen. Ik betwijfel of de sigaret (deze eeuw) echt zal verdwijnen, maar door de bewustwording roken er inderdaad een stuk minder mensen. Ik denk dat de bewustwording ten opzichte van roken vooral komt door het imago dat roken heeft gekregen door de regels voor sigarettenmerken en vanuit de wetenschap en de politiek.

    Vroeger mocht er nog reclame voor sigaretten gemaakt worden en hier werd door de sigarettenmerken gretig gebruik van gemaakt. Ze zetten het roken van sigaretten neer als een avontuurlijke en sexy lifestyle. Roken was stoer en hoorde bij het leven, iedereen rookte, overal [1].

    Na de tweede wereldoorlog werd er langzaam meer aandacht besteed aan de nadelige effecten die roken heeft op de gezondheid. Maar ook hier speelde de markt op in; er kwamen light-sigaretten en sigaretten met filters. Maar pas vanaf 1980 komt er een snelle opeenvolging van accijnsverhogingen, de overheid wil het roken aan banden leggen [2]. Pas in 2003 komt er een verbod op tabaksreclames en mag er niet meer in ziekenhuizen en treinen gerookt worden [3]. In Australië mogen sigarettenpakjes tegenwoordig zelfs geen duidelijk logo of naam van het merk meer bevatten, om roken zo minder aantrekkelijk te maken [4].

    Naast de diverse anti-rook wetten die ingegaan zijn, komen er ook steeds meer campagnes om het aantal rokers terug te dringen. Een voorbeeld is de nieuwe campagne ‘Roken is zóóó (stringetje boven je spijkerbroek) [5]’. Roken is niet meer stoer, avontuurlijk en sexy zoals vroeger, roken is nu vooral dom, asociaal, ongezond en ouderwets.

    Ik denk dus dat de bewustwording over roken en de gezondheid onder andere voortkomt uit het beleid van de overheid en de diverse anti-rook campagnes.

    Bronnen:
    1. Froot http://www.froot.nl/posttype/froot/article/toen-je-nog-wel-reclame-mocht-maken-voor-sigaretten/
    2. Tabakshistorie http://www.tabakshistorie.nl/net-book.php?op=cms&pageid=24&pageid_up=3&nnl=dutch
    3. NU http://www.nu.nl/algemeen/238224/rookverbod-treinen-leidt-alleen-tot-scheldpartijen.html
    4. Elsevier http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2012/8/Australie-bant-reclame-en-logos-van-sigarettenpakjes-ELSEVIER346723W/
    5. Reclame Slagers http://reclameslagers.nl/kwf-anti-rook/

    Jorinde Boon
    1571494
    13 februari 2013

  2. TessVulto schreef:

    1 maand, 16 dagen en 10 uur ben ik gestopt met roken. Mijn ‘quit smoking buddy’ applicatie ondersteunt mij in mijn weg de afhankelijkheid van de sigaret te verslaan. Het was toevallig 1 januari, maar het had net zo goed 4 april kunnen zijn. Zeker 10 jaar heb ik aan de sigaretten gezeten, maar mijn geestelijke voorbereiding om te stoppen zit er ook al zeker zo’n 9 jaar, 11 maanden en 30 dagen. Je weet dat wanneer je met roken begint er ook een punt gaat komen waarop je weer moet stoppen. Je raakt zwanger, hebt geen geld, wordt ziek of nog erger ziet dat je oma amper kan ademhalen door COPD.

    Waar de bewustwording voor het stoppen met roken vandaan komt heeft naar mijn idee te maken met meerdere facetten. Op de eerste plaatst wil men tegenwoordig door niks of niemand beheerst worden. Onafhankelijk zijn staat in een groot vaandel. Afhankelijk zijn van een sigaret is dus wel het laatste wat je wilt. Een verslaving willen we stoppen, want een verslaving zien we als fout. Alleen begint de bewustwording van het stoppen met roken eerder.

    In 1983 werd de eerste campagne gelanceerd over ‘stoppen met roken’. [1]
    De bewustwording is naar mijn idee opgang gekomen door de informatiestroom die de overheid uitzend over de schade die roken aanricht. In de tijd van onze ouders was deze informatie schaars en gering. Daarbij speelde de media nog niet zo’n belangrijke rol als nu. Al deze inkomende informatie zet je aan het denken en uiteindelijk pas je je gedrag erop aan. Nog belangrijker hierbij is dat naar mijn idee je bewustwording nog sterker wordt als je in je naaste omgeving ziet wat daadwerkelijk de schade is van roken.

    Ik denk dat bewustwording de komende jaren nog meer gaat groeien. We leven in een tijd, waarin je niet meer onder de constante informatiestroom van de media uit kan. Je bent dus bijna noodgedwongen om je oogkleppen af te zetten en bewust te luisteren naar wat de media je wil duidelijk maken: ROKEN IS ZO 2012!!

    [1] http://stivoro.nl/tabaksontmoediging/stoppen-met-roken/campagnes/

    Tess Vulto
    1576680

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: