Home » Uncategorized » Niks weggooien, je oude spullen zijn geld waard!

Niks weggooien, je oude spullen zijn geld waard!

Niks weggooien, je oude spullen zijn geld waard! Onder het mom duurzaamheid zijn we massaal aan het recyclen geslagen. Wanneer dit gecombineerd wordt met de economische crisis ontstaan er verschillende trends. Zo kun je tegenwoordig op steeds meer plekken je oude spullen inleveren voor passende kortingen.

De megatrend duurzaamheid blijft exponentieel groeien. Eén van de belangrijkste meso trends die hieruit voor zijn gekomen is het recyclen. Dit wordt dan ook steeds meer gedaan. Wat begonnen was bij huishoudens met het scheiden van papier, gft-afval en kleuren glas, word er steeds meer uitgebreid. Zo staan er nu overal prullenbakken voor plastic en wordt er geregeld kleding ingezameld. Maar ook bij bedrijven wordt steeds meer gerecycled.

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn voor bedrijven erg belangrijk geworden1. De ‘bewust levende consument’ verwacht steeds meer duurzaamheid van bedrijven. Daarnaast worden bedrijven flink onderdruk gezet door milieuorganisaties als Greenpeace2. Zij dwingen bedrijven over te gaan op milieu vriendelijke materialen en om meer te gaan recyclen. Alle afdankertjes worden vaak door de consument gewoon weggegooid en dat is zonde. De bedrijven moeten zorgen dat deze producten gerecycled kunnen worden. Met alle media aandacht die milieuorganisaties met hun acties weten te krijgen proberen zij de consument steeds bewuster te maken van wat ze kopen.

De verandering in de houding van de consument heeft ervoor gezorgd dat steeds meer bedrijven recyclingacties zijn gaan houden. Zo is het bij steeds meer bedrijven mogelijk om je oude spullen in te leveren3. Deze oude spullen worden hierna gerecycled tot nieuwe gebruiksvoorwerpen of opgeknapt en aan derdewereldlanden geschonken. Daarnaast wordt er in sommige gevallen geld opgehaald met de verkoop van deze oude producten. De opbrengst gaat hierbij naar het goede doel4. Voor het inleveren van deze voorwerpen ontvangt de klant een korting op een nieuw product. Deze nieuwe recyclingacties zijn de nieuwste microtrend, voorgekomen uit de meso trend ‘recyclen’. Het is al een tijdje bezig, maar blijft nog steeds verder groeien.

Vanaf februari ’13 kan ook bij H&M5,6 kleding worden ingeleverd. De klant krijgt hier korting op zijn of haar volgende aanloop bij H&M. Andere bedrijven als C&A en Jack & Jones gingen H&M al voor. Zo krijgt de klant bij inlevering van een oud kledingstuk van C&A7, 5% korting op de volgende aankoop. Ook hadden ze een speciale winteractie. Bij inlevering van de oude winterjas kreeg de klant maar liefst 30% korting op een nieuwe winterjas.

Veel van de kleding wordt gerecycled. H&M stelt dan ook dat 95% van de kleding dat op dit moment in het huisafval verdwijnt, een betere bestemming kan krijgen. Veel van de vezels in kleding kan hergebruikt worden. Daarnaast kunnen ook oude schoenen een tweede leven krijgen. Zo hebben de schoenenwinkels: Dolcis, Intreza.nl, Invito, Manfield, PRO, Scapino en Steve Madden gezamenlijke inleveracties8 . Voor ieder paar schoenen krijgt de klant een kortingsbon van tien euro die bij iedere deelnemende winkel te besteden is. De opbrengst van deze actie gaan naar KIKA kinderkankervrij. De ingeleverde schoenen worden door KICI9 nieuw leven in geblazen. Ze worden tot poetslappen verwerkt of opgeknapt en aan bijv. voedselbanken gegeven.

Naast de kleding en schoenen zijn er nog veel meer recycle acties. Zo is het mogelijk om 10% korting te krijgen bij de aankoop van een nieuwe Apple iPod, bij het inleveren van de oude versie. Zij zorgen ervoor dat alle Apple producten verantwoord gerecycled worden10. Ook bij bedrijven als Vodafone11 en T-Mobile12 kan de oude telefoon ingewisseld worden voor korting of geld. Maar denk ook aan de slooppremie op auto’s die in 2009 in Europa werd ingevoerd13. De invoering van de slooppremie zorgde zelfs voor een verkoopstijging van 2,4%14 in het eerste jaar binnen Europa. Daarnaast krijgt de consument 20% korting op een TV, wasmachine, wasdroger, vaatwasser, stofzuiger, strijkbout of inbouwapparaat bij Euronics15 wanneer men van dezelfde categorie het oude apparaat inlevert. Bij een wasmachine is dan ook zo’n 77% recyclebaar!16

Deze nieuwe microtrend is in zijn exponentiële groeiperiode en veranderd langzaam de normen en waarden van de winkelier. De consument vind duurzaamheid (megatrend) steeds belangrijker en begint dergelijke acties van bedrijven te verwachten. Zoals aan de voorbeelden hierboven te zien zijn er steeds meer bedrijven die op deze trend inspringen. Hij is al even bezig en zal waarschijnlijk ook nog wel een aantal jaar aanhouden. Het is niks ‘nieuws’ van het bestaande, niet eenmalig kort en intensief en komt ook niet door tijdelijke schaarste. Het is daarom een trend en geen mode, hype of rage/hit.

                                                                                                                                                                   

Is het de taak van de bedrijven om alle afgedankte producten die van hen afkomstig zijn, te verzamelen en te recyclen?

                                                                                                                                                                    

Bronnen:

  1. www.extendlimits.nl/trends/trend/duurzaamheid_als_overlevingskit
  2. www.greenpeace.nl/news/greenpeace-actie-bij-aandeelho/?accept=c6d95e9d1bcbe96da078770d86b41d00
  3. nos.nl/op3/video/471354-oude-kleren-inruilen-voor-korting.html
  4. kici.nl/nl/nieuws/tot-25-korting-bij-aktiesport
  5. www.metronieuws.nl/nieuws/hm-biedt-korting-bij-inleveren-gebruikte-kl
  6. www.duurzaambedrijfsleven.nl/48500/oude-kleding-wordt-geld-waard-bij-hm
  7. http://www.debeterewereld.nl/rubriek/Natuur_en_milieu/5551/Geef_je_jas_een_tweede_leven__en_ontvang_30__korting eding/IWIllf!@V@v0XAzR4hyBs5OyTG3@w
  8. www.oudeschoenenactie.nl
  9. kici.nl/nl/nieuws/tot-25-korting-bij-aktiesport
  10. www.apple.com/nl/recycling
  11. http://www.vodafone.nl/telefoon_inruilen
  12. www.t-mobile.nl/telefoon/oude-telefoon/mobiel-inruilen
  13. http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/preview/print/)/components/financien/rtlz/2009/weken_2009/32/0803_1515_Topdrukte_voor_uitbetaling_slooppremie.xml
  14. www.z24.nl/bedrijven/artikel_87367.z24/Profiteurs_van_de_slooppremie.html
  15. www.euronics.nl/inruilkorting_actievoorwaarden
  16. www.recyclingplatform.nl/recycling-processen/wasmachines

                                                                                                                                                                    

Elise van Breda
1587255
8-2-2013

Advertenties

3 reacties

  1. Renger van Esveld schreef:

    Ik denk niet dat het de taak is van een bedrijf om hun afgedankte producten te verzamelen en te recyclen. Wel denk ik dat het heel erg goed is dat deze bedrijven de consument steunt om dit te doen. De consument is natuurlijk uiteindelijk de verantwoordelijke die omgaat met zijn spullen.

    De inleveracties vind ik wel heel goed al denk ik niet dat het alleen om het recyclen gaat. De economie zit in een diepe put, mensen geven geld minder snel uit en dan is het toch mooi dat mensen hun oude spullen kunnen inleveren en korting krijgen waardoor ze alsnog kleding of apparaten kopen (vaak meer dan nodig). Het belangrijke bij de inleveracties ligt vooral bij apparaten die bijvoorbeeld edelmetalen bevatten zoals telefoons of giftige producten zoals accu’s en batterijen. Kleding is namelijk ook iets wat je kunt opsturen naar een derde wereld land of kunt geven aan je kleinere neefje.

    Bedrijven spelen naar mijn mening hier wel goed op in en ik denk ook dat dit nog wel even doorgaat voorlopig. De inleveracties en recycle acties bestaan immers al een langere tijd en zullen naar mening dan ook goed werken.

  2. Hawyin schreef:

    Het is zeker niet de taak van bedrijven om recyclebare producten op te halen. Naar mijn idee stimuleer je mensen wel op deze manier om te recyclen, wat heel goed is! Hoewel ik wel het idee heb dat mensen het meer doen om de korting dan om het recyclen. Dat je kan zeggen: “ik heb gerecycled”, geeft je een goed gevoel en is mooi meegenomen! Natuurlijk heb je ook mensen die het wel doen voor het recyclen. Je geeft deze mensen dan een optie waar ze naar toe kunnen met hun spullen.

    Dit is voor iedereen een win-win situatie. De bedrijven verdienen er geld aan (In een mobiele telefoon zit bijvoorbeeld 32cent aan goud verwerkt) en concumenten krijgen korting doormiddel van donaties die je normaal toch weg zou gooien, denk aan statiegeldflessen.

    Maar om even terug te komen op de vraag ‘is het de taak van bedrijven? Nee, het is vooral de taak van de consument zelf. De consument moet bewust worden van het feit dat recyclen eenmaal goed is voor het milieu. Op deze manier laat je de aarde goed achter voor de mensen in de toekomst. Gelukkig is de meerderheid al aan het recyclen. 80% van het afval in Nederland wordt al gerecycled en de overheid wilt dit opschroeven naar 83% in 2015.[1]

    Het gaat de goeie kant op! 🙂

    Hawyin / Studentnr. 1581383

    [1] http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/recycling-van-afval

  3. luuksimonse schreef:

    Of het de taak is van bedrijven, daar kan je over twisten denk ik. Enerzijds zijn ze dit niet officieel verplicht, maar hebben bedrijven wel degelijk een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het feit dat dit soort acties duurzaam verantwoord zijn is hoogstwaarschijnlijk niet de enige reden waarom deze bedrijven deze acties invoeren. Het is namelijk ook goed voor het imago van het bedrijf.

    Wat nu de voornaamste reden is voor bedrijven om dit soort acties in te voeren, is maar de vraag. Het is immers nooit slecht als de consument ziet dat je bedrijf duurzaam verantwoord bezig is, dit geeft je als bedrijf ook een positief beeld voor de consument.

    Ik hoop dat dit soort acties, met de goede intenties, zich zullen uitbreiden naar allerlei verschillende winkels en bedrijven. Op deze manier wordt recyclen op een positieve manier gestimuleerd en ik denk dat het ook echt werkt! Als je 30% korting kan krijgen op een nieuwe jas, waarom zou je dan niet je oude jas meenemen? Ik zou er persoonlijk in ieder geval wel voor te porren zijn, ik heb het alleen nog niet veel gezien bij winkels, zoals het in het bovenstaande artikel is beschreven. Hopelijk ga ik het in de toekomst wel veel meer tegenkomen in de diverse winkels, het lastige is alleen dat je dan misschien wel eerst naar huis moet gaan om bijvoorbeeld je oude jas op te halen, voordat je weer een nieuwe zal kopen. Dat maakt het er aan de andere kant ook niet makkelijker op, maar het is gelukkig voor een goed doel: een kleine bijdrage aan een duurzame wereld.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: